04 Temmuz 2018

Eisenhower Yöntemi İle Üretkenlik ve Zaman Yönetimi

“Önemli olan nadiren acildir. Acil olan ise nadiren önemlidir.”

Bu sözler 1953-1961 yılları arasında iki dönem ABD başkanlığı yapan Dwight Eisenhower’a ait. Gerek başkanlık yılları süresince gerekse daha önceki generallik yıllarında tahmin edileceği üzere zaman yönetimi Eisenhower için büyük bir gereklilik olmuştu. O da aslında her birimizin pratikte uyguladığı ama sistemleştiremediği için sorunlar yaşadığı ‘önceliklendirme’ konusunda kendi adıyla anılan Eisenhower Matrisi’ni geliştirdi ve bu durumu çok basit bir olguya dayandırdı.

Eisenhower Matrisi’ne göre gün içinde yapılacak işleri dört ayrı gruba ayırmamız gerekiyor.

  • Acil ve Önemli
  • Acil ve Önemli Değil
  • Acil Değil ve Önemli
  • Acil Değil ve Önemli Değil

 

 

1 — Acil ve Önemli

Bu kategorideki işler birinci önceliklidir ve bir an önce yapılmalıdır. Planlamada ilk sıraya almalı ve zamanınızın  önemli bir kısmını bu işleri yapmaya harcamalısınız.

2 — Acil ve Önemli Değil

 Bu kategori bir an önce olması beklenen ama önemli olmayan işler için geçerlidir. Bu işleri destek alarak ya da birine devrederek çözebilirsiniz.

 3 — Acil Değil ve Önemli

Bu matrisi oluştururken en titiz davranmanız gereken kategori.   İş önemlidir ama zamanı olduğundan, titizlikle plan yaparak bu plana sadık kalmayı gerektirir.

4 — Acil Değil ve Önemli Değil

Olmasa da olur, buna vakit harcamaya değmez dediğiniz işleri barındıran kategoridir.

Yapılmadığında problem çıkartmayan işleri kapsar. Mümkünse bu işlerle zaman harcamayın.

 

Bu yöntemin bize sağladığı en önemli fayda yaptığımız herhangi bir eylemin gerçekten gerekli olup olmadığını bize sorgulatması. Gün içerisinde yapılması gereken birçok işi yüklenirken önem sırası ve önceliklendirme atlanabiliyor ve zaman yönetimi konusunda sıkıntılar yaşanabiliyor.

Bu basit yöntemle birlikte aslında yapılacak işler tasnif edilip o işler üzerine ‘ acil mi? ’ ve ‘ önemli mi? ’ soruları yöneltiliyor ve program bu sorulara verilen yanıtlar üzerine kurularak daha anlaşılır hale getiriliyor.

Böylece yapılacak işler sistemli bir plan içerisine alınmış oluyor ve eylemler üzerine birden fazla düşünülerek özünün kavranması sağlanıyor. Bu da doğal olarak üretkenliği getiriyor.

Siz de zaman yönetimi ve önceliklendirme konularında problemler yaşıyorsanız bu basit ama etkili yöntemi kullanarak hem işlerinizi organize bir şekilde yapabilir hem de kendinize ve gelişiminize ayıracak zamanı yaratabilirsiniz.

‘Unutmayın ki zaman satın alınamayacak kadar değerli’